יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

נבטים ונהנים

הנבטים ידועים כמזון בריאות מזה זמן רב בקרב שוחרי המזון הטבעי, אך לאחרונה עולה קרנם גם בקרב כלל הציבור, בין היתר בשילוב טרנד הצמחונות והטבעונות הפורח. לשם שינוי, זהו מאכל שגם התפריט המותאם לאנשים עם מחלת כליות מקבל לחיקו באהבה. הנבטים עשירים ברכיבי תזונה שונים כגון ויטמינים וחלבונים, וגם מבחינה קולינרית תורמים רבות כתוספת לכריכים, סלטים, מילוי לדפי אורז או אגרול, מאכלים מוקפצים ועוד. אחד הדברים המייחדים את הנבטים הוא הזמינות הגבוהה של רכיבי התזונה, אותם מכין הטבע לצמח העתיד להתפתח מהנבט.
נבטי האלפלפא והשעועית, הנמכרים בכל מרכול, דלים באשלגן וזרחן, ומומלצים לשימוש. גם נבטי צנונית "מתקבלים למועדון" עם ערכים סבירים של מינרלים אלה. לנבטי הברוקולי, הפופולריים גם כן, טרם נבדק הערך התזונתי בצורה מפורטת ולכן איני יכולה להמליץ עליהם בשלב זה.

נבטי אלפלפא. תמונה: Stephanie

מי שרוצה להתנסות בדבר האמיתי ולהנביט לבד יכול להתחיל עם נבטי שעועית מש, הנובטים בקלות וגם ערכם התזונתי מתאים לתפריט דל אשלגן וזרחן. נבטים של קטניות אחרות, כגון אפונה, עדשים או שעועית רגילה (לבנה, חומה) עשירים עדיין באשלגן וזרחן בדומה לזרעים המקוריים ולכן פחות מומלצים.

נבטי שעועית. תמונה ויקימדיה

בטבלה שלהלן ניתן לראות את ערכי האשלגן והזרחן בנבטים הנפוצים בשימוש:

ערכי אשלגן וזרחן בנבטים נפוצים


מי שהשיג לו חבילה של נבטים, מוזמן לנסות את המתכון הבא. סלט קליל וריחני כתחליף למנת ירק בארוחה. המתכון הוא פרי יצירתה של הדיאטנית והיועצת הקולינרית המוכשרת תמר כהן (050-3643006), המסייעת לי רבות בעצות להכנת מאכלים תחת כל המגבלות שמחלת הכליות מחייבת, אך עדיין טעימים ובריאים. הנבטים מעניקים לסלט נפח ופריכות, ומאפשרים לאכול מנת סלט גדולה מעט מהרגיל. הפלפלים תורמים את צבעיהם העזים, הבצל והבזילקום  צבע , טעם וניחוח. שילוב מנצח של ירקות דלי אשלגן ועשירים בטעם ובריאות. גם הרוטב תורם את שלו לטעם עז ונטול מלח עם שום, זנגוויל, לימון ודבש. מתאים גם לאנשים עם סוכרת, היות והדבש עם הלימון מוסיפים לכל מנה כמות של 1/3 פרוסת לחם מבחינת הפחמימות בסך הכל. מי שמעדיף יכול לשים ממתיק מלאכותי נוזלי במקום הדבש. בסלט יש גם תוספת שומשום, שאמנם עשיר יחסית בזרחן, אולם כף אחת לכל הסלט אינה מעלה במידה משמעותית את כמות הזרחן למנה, אך בהחלט משדרגת את הטעם. גם שמן השומשום בעל הטעם העז מומלץ בשל כך, והוא אינו מכיל זרחן כלל. מומלץ להחזיק בקבוק בבית לצורך תיבול מאכלים שונים.

סלט נבטים בויניגרט לימון ושומשום

תמר כהן, דיאטנית ויועצת קולינרית


המצרכים (4 מנות)

1 חבילת נבטים סיניים
1 גמבה קטנה
1 פלפל צהוב/ירוק קטן
חצי כוס עלי בזיליקום
3 גבעולי בצל ירוק

לרוטב

2 שיני שום כתושות
קוביית ג'ינג'ר קפוא או כפית ג'ינג'ר מגורד
כף שמן שומשום
כף שמן קנולה
כף גדושה דבש
3 כפות מיץ לימון
כף שומשום

אופן הכנה

טורפים בעזרת מטרפה את חומרי הרוטב, או שמים בצנצנת ומנערים עד ליצירת רוטב אחיד.
חותכים את הגמבה והפלפל לרצועות דקות, קוצצים דק את גבעולי הבצל הירוק ואת עלי הבזיליקום קורעים גס. מערבבים יחד עם הנבטים ושאר הירקות בקערה גדולה, מוסיפים את הרוטב ומשהים לספיגת טעמים כ - 15 דקות.
קולים את השומשום על מחבת יבשה כדקה עד להשחמה קלה. מפזרים על הסלט ומגישים.

ערך תזונתי למנה

94 קלוריות, 8 גרם פחמימות (5 גרם לסופרים פחמימות), 2 גרם חלבון, 6 גרם שומן, 40 מ"ג זרחן, 131 מ"ג אשלגן, 5 מ"ג נתרן.

בתאבון ולבריאות!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה