יום שבת, 14 בספטמבר 2013

ביצים ביצים ביצים ביצים....

תפריט רב חלבון, כמו זה הנדרש למטופלים בדיאליזה, כולל פעמים רבות המלצה לצריכת ביצים על בסיס קבוע. הדבר נכון בעיקר עבור מי שאינם מסוגלים או רוצים לאכול עוף או בשר מדי יום, או הממעיטים במוצרי חלב מסיבות שונות. גם בתפריט המותאם למחלת כליות ללא טיפול בדיאליזה מומלץ לשלב ביצים כמקור לחלבון איכותי, אולם כמותן מוגבלת יותר בהיותו של התפריט בשלב זה דל בחלבון.
לעתים קיים חשש מאכילת ביצים עקב תכולת הכולסטרול שבהן. כיום ידוע כי לכולסטרול במזון יש השפעה מעטה יחסית על רמות הכולסטרול בדם. בנוסף, במחקרים נמצא כי בקרב אנשים עם מחלת כליות רמות כולסטרול גבוהות מהמומלץ לאוכלוסיה הכללית הן דווקא בעלות השפעה חיובית על תוחלת החיים ואיכותם (מושג שזכה לשם "אפידימיולוגיה הפוכה"). סיבה אחרת לזהירות בצריכת ביצים בקרב אנשים עם מחלת כליות יכולה להיות תכולת הזרחן שבהן. הזרחן (כמו גם הכולסטרול) מרוכז בחלמון הביצה בלבד (ה"צהוב"). מרבית החלבון המצוי בביצה הוא בחלבון (ה"לבן").  על מנת להימנע מעודפי זרחן בתפריט ניתן לצרוך יותר חלבוני ביצה מאשר חלמונים, ו/או לשלב את אכילתן עם נטילת תרופות קושרות זרחן (על פי הנחיות הרופא והדיאטנית).
כל דבר שאוכלים מדי יום עלול להימאס במהרה, ולכן חשוב מאוד למצוא דרכים רבות ככל האפשר לגוון את צורת ההכנה.
ניתן להעשיר מתכונים שונים שרגילים להכין בחלבון ביצה, כמו פשטידות, עוגות, קציצות, סלטים שונים (למשל סלט טונה, ביצים או ירקות). ניתן גם להעשיר מרקים ודייסות, תוך התחשבות בתוספת הנוזלים שהם מכילים.
להלן מספר הצעות להכנת ביצים כך שתרצו לאכול אותן אפילו פעמיים ביום:



חביתה

קודם כל אל תקראו לחביתה סתם כך חביתה. קראו לה אומלט או פריטטה:  כבר נשמע יותר טעים, לא? חביתה מאפשרת להכין מספר ביצים בלי שמרגישים כל כך שאוכלים אותן, וזהו יתרון נוסף שלה.  אפשר גם להכינה עם מספר חלבונים וחלמון אחד בשביל הטעם - וכך "חוסכים" בכמויות הזרחן. למי שחוששים מתוספת שמן מיותרת לתפריט ניתן לטגן את החביתה ללא שמן כלל על מחבת עם ציפוי מונע הידבקות כגון טפלון.

תוספות לחביתה

חביתת ירק

פעמים רבות יש חשש מהכנת חביתת ירק עקב כמות האשלגן שבעלים הירוקים למיניהם. נכון שבמאה גרם פטרוזיליה או כוסברה יש כמות לא מבוטלת של אשלגן (כ -550 מ"ג), אך משקלו של גבעול פטרוזיליה הוא 1 גרם, כך שעשרה גבעולים יכילו כ -55 מ"ג אשלגן בלבד, כשליש עד רבע מהכמות שיש במנת ירק רגילה. דוגמה נוספת: 5 עלי בזיליקום מכילים 7 מ"ג אשלגן בלבד, אך ישדרגו פלאים את האומלט שלכם. לכן אם שמים מספר גבעולים בחביתה אין לכך משמעות רבה. אם רוצים לעשות חביתת ירק עשירה במיוחד אפשר להפחית מכמות הירקות באותה ארוחה. התייעצו על הכמות הרצויה לכם עם הדיאטנית.

בצל ושום

בצל ושום מוסיפים טעם רב, ואינם עשירים באשלגן וזרחן. שן שום אחת מכילה 12 מ"ג אשלגן, ובצל קטן מכיל 100 מ"ג אשלגן, כך שבהחלט ניתן לתבל בהם את הביצים. במידה ושמים כמות גדולה למנה (10 שיני שום או בצל שלם) יש להפחית מנת ירק מהתפריט היומי כתחליף. התייעצו על הכמות המומלצת לכם עם הדיאטנית.

נקניקיות

עוד תוספת החביבה על רבים, ילדים ומבוגרים כאחד, היא נקניק או נקניקיות לחביתה או לביצה מקושקשת. מוצרים מעובדים אלה מכילים בדרך כלל תוספת רבה של זרחן שאינה מומלצת. כיום קיימים סוגים של נקניקיות שאינם מכילים תוספת זו, כך שרצוי לבחור בהם אם מחליטים להכין ביצה שכזו. איך מזהים אותם? יש לאתר על אריזתם את הכיתוב "מרכיבים טבעיים בלבד" או "נקניקיות טבעיות". למרבית החברות המייצרות נקניקיות יש מוצר אחד לפחות מסוג זה, וקל יחסית לאתרם בכל מרכול.
דוגמה לנקניקיות טבעיות

דוגמה לנקניקיות עם 100% רכיבים טבעיים

פטריות

פטריות הן תוספת מקובלת לחביתה. פטריות טריות עשירות מאוד באשלגן ולכן פחות מומלצות. דווקא פטריות משומרות מכילות פחות אשלגן, ולכן אם רוצים ניתן להוסיפן למחבת. עם זאת הפטריות המשומרות כן מכילות תוספת מלח, כך שעדיף למהנע מהוספת מלח לביצים בעת ההכנה. חצי כוס פטריות משומרות מכילות כ -100 מ"ג אשלגן, תחליף לכמנת ירק בתפריט היומי.


גבינה צהובה

גם גבינה צהובה היא תוספת ידועה לחביתות. הגבינה עשירה בחלבון, אך גם בזרחן ומלח. ניתן לבחור בפרוסות החתוכות דק דק, ובכך לחסוך מעט בזרחן. ולגבי המלח כאמור - עדיף להמנע מהוספתו מעבר לקיים כבר בגבינה. בדקו עם הדיאטנית מה הכמות המומלצת של גבינה צהובה עבורכם.

ביצה רכה או חיה (לא מבושלת)

לחובבי הביצים הרכות או החיות לגמרי חשוב לדעת כי לא מומלץ לצרוך אותן עקב החשש לזיהום. העדר בישול או בישול חלקי בלבד עלול להותיר חיידקים מעוררי מחלות בביצה, ולגרום לזיהום קשה בגוף. כך שצורת אכילה זו אינה מומלצת כלל. 

ביצה קשה

ואם לא ביצה רכה, יש לנו ביצה קשה. ביצה קשה טעימה בפני עצמה אבל לעתים קצת נתקעת בגרון... אז מה דעתכם להחליק אותה עם קצת מיונז בסלט ביצים או טונה? המיונז עצמו מכיל מלח, לכן עדיף להמנע מהוספת מלח נוסף לסלט. ניתן לתבל את הסלט גם בבצל ושום למשל, ואם רוצים מלפפון חמוץ מומלץ להשתמש בחמוצים של זיוה. טונה עדיף לבחור מהסוג המשומר במים ללא תוספת מלח. טונה במים מכילה פחות זרחן לעומת טונה בשמן, ולכן מומלצת. על מנת לוודא שכמות המלח בטונה נמוכה יש לבדוק בסימון התזונתי שכמות הנתרן במאה גרם היא סביב 100 עד 150 מ"ג.

עוד רעיונות? מתכוני ביצה מהירים של בת שבע אנגל, דיאטנית נפרומור ראשל"צ:

נטיפי ביצה

שמים בקערית ביצה שלמה ועוד 3 חלבונים, מוסיפים  פלפל  שחור לפי הטעם וטורפים היטב. בסיר מרתיחים 2 כוסות מים, שופכים לתוכו את תערובת הביצים ומערבבים במזלג במשך 5 דקות. מסננים ושומרים במקרר. ניתן להוסיף את הנטיפים למזונות דוגמת סלט, אורז, יוגורט או מרק.

לחם מטוגן/ביצה בקן

מורחים פרוסת לחם  בשמן זית או שמן קנולה משני הצדדים, טובלים בתערובת של ביצה וחצי כוס חלב ומטגנים. לביצה בקן מוציאים את פנים הפרוסה, שוברים את הביצה לתוך החור ומטגנים. ומי שרוצה להשקיע בביצה בקן משודרגת ינסה את המתכון הזה.

טוסט ביצה משולש

לוקחים 3 פרוסות לחם לבן או חלה, על 2 פרוסות מורחים שמן זית  או קנולה. מהפרוסה השלישית מוציאים את הפנים. מניחים פרוסה אחת מרוחה, ועל גביה את הפרוסה עם החור. לתוך החור שוברים ביצה שלמה וחלבון ביצה, ומכסים בפרוסה השלישית. לגיוון ניתן להוסיף לביצה 3-4 זיתים לאחר השרייתם במים (להפחתת כמות המלח) או מעט גבינה לבנה קשה מגורדת. שמים בטוסטר משולשים למשך מספר דקות.


ולסיום, היא מתחילה כחביתה ומסיימת בפשטידה: הלא היא הפריטטה האיטלקית בגרסה ידידותית לכליות:




פריטטה ירקות

המתכון המקורי מאתר נענע 10, עבר התאמה לדרישות התפריט במחלת כליות


מצרכים (5 מנות):

3 ביצים שלמות
8 חלבוני ביצה
2 כפות גדושות מיונז
1 קישוא מגורר
1 גזר קלוף ומגורר
בצל סגול או לבן בגודל בינוני חתוך לקוביות קטנות
פלפל שחור  לפי הטעם
מעט שמן זית

אופן הכנה:

מחממים מחבת נון סטיק רחבה, שניתן להכניס לתנור עם מעט שמן זית.
מוסיפים את הגזר המגורר והבצל הקצוץ ומטגנים אגב ערבוב במשך 3 דקות או עד שהגזר מתחיל להתרכך.
סוחטים את הקישוא המגורר כדי להיפטר מנוזלים עודפים.
מוסיפים אותו למחבת ומטגנים, תוך כדי ערבוב כ-3 דקות נוספות.
בקערה, טורפים את הביצים, המיונז ומעט תיבול, עד לקבלת בלילה אחידה בצבעה.
שופכים את הבלילה למחבת ובוחשים היטב.
מנמיכים את האש ומבשלים, עד שהפריטטה נראית מבושלת עד 3/4 גובה.
מעבירים לתנור, שחומם מראש ל 180 מעלות ואופים 4 דקות או עד שהביצים התייצבו לחלוטין.
מוציאים מהתנור, נותנים לפריטטה להתקרר מעט.
בעת ההגשה הופכים את המחבת מעל לצלחת נאה.

ערך תזונתי למנה:


176 קלוריות, 4.5 גרם פחמימות, 12 גרם חלבון, 12 גרם שומן, 275 מ"ג אשלגן, 95 מ"ג זרחן, 300 מ"ג נתרן.
מתאים לאנשים עם סוכרת.
כל מנה הינה תחליף למנת ירק וכשתי מנות חלבון בתפריט היומי.
*שימו לב לכמות הנתרן, אף שלא הוסף כלל מלח במתכון. מקורו של הנתרן בעיקר מהמיונז והביצים. כך שממש אין צורך ולא רצוי להוסיף מלח מעבר לכך!

לסיכום, ביצים הן מזינות וטעימות, ויש דרכים רבות לשלבן בתפריט. אשמח לשמוע עוד רעיונות, הצעות, דעות ותגובות.
בתאבון!!!








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה