יום שבת, 17 באוגוסט 2013

פותחים שנה עם זרחן מאוזן



חגי תשרי בפתח, ותחושה של התחדשות באוויר. זוהי גם תקופה של חשבון נפש וזמן מתאים לשאול את עצמנו: “האם עשיתי כל שביכולתי לשמור על בריאותי בשנה החולפת? ומה אוכל לשפר בשנה הבאה?”.
לרגל החג הופקה חוברת מיוחדת בעברית וברוסית עם הנחיות ומתכונים עבור אנשים עם מחלת כליות. להורדת החוברות ניתן ללחוץ כאן 

אחד הגורמים המשפיעים על אריכות ואיכות החיים בקרב חולי כליה הוא שמירה על רמת זרחן תקינה בדם. רמת זרחן תקינה חשובה מאוד לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, לשמירה על עצמות חזקות ולמניעת גרד בעור.

מהי הרמה הרצויה של זרחן בדם אצל חולי כליה?

בעבר היה מקובל להתייחס לרמת זרחן שהיא מעל הערך התקין אצל אדם בריא, כתקינה אצל חולי כליה. אולם ככל שגדלה ההבנה לגבי מידת הנזק של עודפי זרחן לגוף, כיום השאיפה היא להשיג גם אצל חולי כליה ערך תקין של זרחן על פי הטווח הרצוי של המעבדה בה נבדק, סביב 2.5-4.5 mg/dl .


איך שומרים על רמה תקינה של זרחן בדם?

שמירה על רמת זרחן תקינה בדם מחייבת הקפדה במספר מישורים: 
תזונה דלת זרחן לפי המלצת הדיאטנ/ית.
נטילת תרופות קושרות זרחן בזמן האוכל (במרשם רופא/ה), הסופחות חלק מהזרחן שבמזון.
הקפדה על טיפולי דיאליזה, בתדירות ובמשך הזמן שנקבעו על ידי הרופא/ה.

בתקופת החגים, כאשר השולחנות ערוכים בכל טוב, ארוחה רודפת ארוחה, והמאכלים מפתים במיוחד, השמירה על צריכת זרחן תקינה קשה שבעתיים. חשוב ליהנות מהחג וממטעמיו, אך גם להקפיד במיוחד על נטילת תרופות קושרות זרחן בכל ארוחה.
ימי החגים מאופיינים גם בנסיעות, טיולים ואירוח בבתי משפחה וחברים. אוכלים מחוץ לבית? בתאבון!.... אך זכרו, הפטור היחיד הוא מהבישול. על תרופות קושרות זרחן יש להקפיד בכל מקום ובכל זמן שאוכלים. ואין הכוונה רק לארוחת 4 מנות מפוארת; גם פרוסת עוגה עם הקפה של אחר הצהריים דורשת קושר זרחן. התייעצו עם הרופא/ה והדיאטנ/ית לגבי המינון המתאים לכל ארוחה מהתרופות קושרות הזרחן שאתם נוטלים.

למידע נוסף ומתכונים לחג לחצו כאן להורדת החוברת המלאה בעברית וברוסית.

כריכת החוברת לראש השנה




חג שמח ושנה טובה!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה