יום חמישי, 30 במאי 2013

לימון מוסיף המון

הרבה טעם יוצא מהאוכל עם הפחתת המלח בתפריט. שימוש בלימון יכול להחזיר חלק ממנו, ובתוספת בריאות. למרות היותו פרי הדר, אין הלימון עשיר במיוחד באשלגן.  לימון אחד מכיל  כ -120 מ"ג אשלגן, ובדרך כלל אין צורך בלימון שלם לקבלת טעם וניחוח מעוררי תאבון. לימון מכיל ויטמין  C , החשוב לתפקוד תקין של הגוף, והשימוש בו במרינדות לבשר, עוף או דגים מפחית מאוד היווצרות חומרים מזיקים במזון, בעיקר בצליה על הגריל, טיגון או אפיה. אפשר כמובן להשתמש בלימון  בהכנת מגוון מאכלים  כגון לתיבול סלטים ובהכנת עוגות. פלח לימון יכול להקל גם על תחושת צימאון או על טעם לא נעים בפה. חשוב להדגיש: מדובר על לימון טרי ולא כבוש, כי אז הוא כמובן מכיל תוספת מלח לא רצויה. גם ההרגל של אכילת לימון עם מלח אינו מומלץ.
והרי לא נדבר כל כך הרבה על לימון בלי איזה מתכון? במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות  בתאריך 24/5/13 פרסמה נירה רוסו מתכונים של השף חנוך בר שלום במלאת שנה למותו. מתכון אחד צד מיד את עיני: לא רק בגלל הלימון, אלא גם בגלל השימוש בנייר אפיה במתכון לעוף אפוי. פעמים רבות משתמשים במתכונים אלה בנייר אלומיניום. בעת השימוש בנייר זה בחימום, חלקיקי אלומיניום  עלולים לעבור למזון, וממנו אל הגוף. אלומיניום הוא חומר רעיל, שעלול להצטבר בגוף, במיוחד אצל מי שתפקוד כליותיו אינו תקין ומתקשה להפריש מהגוף את עודפי האלומיניום. לכן כדאי להמעיט ככל הניתן בשימוש בניר אלומיניום וכלי אלומיניום, בעיקר לצורך חימום מזון או לאחסון מזון חם. ניתן להשתמש בכלי זכוכית או קרמיקה למשל לאפיה, ובמקום נייר אלומיניום - ניר אפיה.  איך? הנה המתכון של חנוך בר שלום:



עוף עסיסי אפוי בלימון

המצרכים

4 רבעי עוף, חצויים
3 דפי נייר אפיה

למרינדת הלימון:

מיץ מלימון אחד
1 לימון, פרוס לפרוסות דקות
1/3 כוס שמן זית
6 שיני שום, כתושות
2 ענפי רוזמרין או אורגנו טריים
פלפל שחור לפי הטעם

 

אופן ההכנה

מערבבים את חומרי המרינדה , יוצקים על רבעי העוף ומשרים למשך שעתיים.
מניחים על תבנית גדולה 2 ניירות אפיה זה על גבי זה, כששוליהם בולטים אל מעבר לתבנית. מניחים עליהם את רבעי העוף כשהעור עלפי מעלה.
מקפלים את שולי נייר האפיה ומהדקים את הקפלים בעזרת מהדק סיכות כך שתיווצר מעין "קערית". יש להזהר מאוד שלא ייפלו סיכות לתוך העוף, ולהקפיד שהסיכות יהיו מהודקות היטב ולא רופפות..
מכסים את התבנית בנייר האפיה הנוסף, ואופים בתנור שחומם מראש ל -200 מעלות למשך שעה.
לאחר שעה מסירים את הנייר העליון וממשיכים לאפות עוד 20 דקות.

אין צורך להוסיף מלח, העוף מכיל די והותר ממנו לאחר תהליך ההכשרה שעבר.
מומלץ להסיר את העור של העוף לפני האכילה, היות והוא מכיל כמות רבה של שומן רווי.

 

ערך תזונתי למנה (4 מנות, ללא העור)

360 קלוריות, 28 גרם חלבון, 4 גרם פחמימות, 25 גרם שומן, 322 מ"ג אשלגן (מהמרינדה: 70 מ"ג למנה), 206 מ"ג זרחן, 400 מ"ג נתרן.

המתכון מתאים לאנשים עם אי ספיקת כליות  כולל מטופלים בדיאליזה וכן לאנשים עם סוכרת.
לאנשים עם אי ספיקת כליות שלא מטופלים בדיאליזה ואוכלים תפריט דל חלבון יש לבדוק עם הדיאטנית לגבי גודל המנה המומלץ.


מרינדת לימון לפרגיות

אם כבר מרינדות לימון, להלן מרינדה  נוספת הדומה לקודמת, אך ללא השמן. הכמות מתאימה לקילו פרגיות.

מיץ מלימון אחד
4 שיני שום כתושות
1 ענף רוזמרין גדול

מערבבים את חומרי המרינדה ומשהים עם נתחי הפרגיות למשך חצי שעה בטמפרטורת החדר, ולא יותר משעתיים גם במקרר, כי אז הבשר יוצא צמיגי.

מתכון זה פורסם במוסף זמנים מודרניים של ידיעות אחרונות במדור של מאיה מרום.



בתאבון!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה