יום שבת, 27 באפריל 2013

בא לי חטיף: מה עדיף?

למי לא מתחשק לאכול איזה חטיף לפעמים? רצוי עם שקית מרשרשת כמו כולם... המגבלות התזונתיות הרבות שיש לעתים בתפריט המותאם למחלת כליות מורידות מהפרק מוצרים רבים דוגמת החטיפים עתירי המלח, פיצוחים, וגם חלק מהפירות דוגמת בננות. להלן מספר רעיונות לנשנושים שיכולים להתאים גם לסובלים ממחלת כליות. תמיד מומלץ להתייעץ עם הדיאטנית ולהתאים את החטיף לתפריט האישי.

בייגלה
הבייגלה הרגיל לסוגיו מכיל כמות גדולה של מלח, ולכן בדרך כלל פחות מומלץ. אולם קיים סוג של בייגלה ללא תוספת מלח, בצורת שמיניות גדולות של חברת "בייגל בייגל". עבור אנשים עם סוכרת, כל 2 יחידות שוות ערך לפרוסת לחם ושליש (20 גרם פחמימות לסופרים).

קרקרים
למי שאוהב קרקרים כחטיף, יש היום סוגים רבים של קרקרים דלי מלח. קרקרים מדגנים מלאים, דוגמת פריכיות אורז, עשירים יותר בזרחן, במידת הצורך אפשר לאכול אותם עם תרופות קושרות זרחן. התייעצו על כך עם הדיאטנית.
מספר קרקרים לדוגמה: לחמית ללא תוספת מלח וסוכר, קרם קרקר דל נתרן, פריכונים ללא מלח. הקרקרים הם תחליף ללחם, יש לקחת בחשבון בתפריט של אנשים עם סוכרת.





צנימים
חלק מהצנימים המוכנים הם דלים במלח יחסית ללחם רגיל  ולחטיפים: למשל בצנימים של שופרסל רק 300 מ"ג נתרן. כל 3 צנימים שווים לפרוסת לחם מבחינת כמות הפחמימות. כדאי תמיד לבדוק את הסימון התזונתי לפני הקניה.


פופקורן
הפופקורן הוא חטיף אהוב על מבוגרים וילדים, ויכול לשמש כתחליף מסוים לפיצוחים. כיום שולטות בשוק הפופקורן השקיות המוכנות למיקרוגל. בשקיות אלה, על אף הנוחיות הרבה שבשימוש בהן, יש כמות גדולה של מלח. מה עושים? חוזרים להכנת הפופקורן בצורה שקדמה לשקיות: בסיר עם שמן . אפשר גם לקנות כלי ייעודי להכנת פופקורן במיקרו, שלא מהשקיות המוכנות. כמות מומלצת - 2-3 כוסות פופקורן מוכן, השוות בכמות הפחמימות לפרוסת לחם. את כמות הקלוריות  הסופית תקבע כמות השמן שתוסיפו...


תפוחונים
התפוחונים הינו חטיף העשוי מפרוסות תפוחים מיובשות. המוצר הינו ללא תוספת מלח או סוכר, והיותו עשוי מתפוחים, פרי דל באשלגן, הופך אותו למתאים לדרישות התפריט במחלת כליות. כל שקית מכילה כ -80 קלוריות ו - 100 מ"ג אשלגן. התפוחונים  גם דלים בחלבון למי ששומר על תפריט דל חלבון (בשלבים טרום דיאליזה).


 דגני בוקר
דגני בוקר  משמשים  גם כן פעמים רבות כחטיף,  אך מפתיע ככל שיהיה, במרבית דגני הבוקר כמות לא מעטה של מלח! יוצאים דופן הם פצפוצי האורז ללא תוספת מלח וסוכר של חברת עדין, ומספר סוגי שלווה וחיטה תפוחה של אשבול, שאינם מכילים מלח אך כן מכילים סוכר.



במבה אדומה
הבמבה המסורתית לסוגיה עשירה במלח וגם בזרחן, בהיותה עשויה מבוטנים. אך מקבילתה המתוקה והאדומה, אינה עשירה במלח ואף אינה עשויה מבוטנים, ובכך יתרונה. אולם היא כן עשירה בסוכר. כל שקית מכילה 150 קלוריות, ודלה במלח, חלבון, זרחן ואשלגן.

ביסקוויטים ללא גלוטן
יתרונם של הביסקוויטים ללא גלוטן של אסם, שניתן להשיגם בכל סופר, הוא היותם דלים בחלבון. מתאים מאוד לנשנוש עבור השומרים על תפריט דל חלבון. הביסקוויטים האלה גם מכילים כמות סבירה של מלח, אך כמובן מכילים גם סוכר. לאנשים עם סוכרת: קחו בחשבון שכל 3 ביסקוויטים מכילים כמות פחמימות הדומה לזו של לחם (15 גרם).
למרבה הצער הם מכילים תוספי זרחן, לכן יש לשקול את הכדאיות שבאכילתם.

ג'לי
חובבי המעדנים, העשירים באשלגן וזרחן, יכולים לאכול ג'לי במקום. מתאים במיוחד למי שזקוק גם לתפריט דל חלבון. קיים במספר טעמים, וגם בגירסה ללא סוכר. למי שמוגבל בנוזלים, יש לזכור שאכילת ג'לי כמוה כשתיית מים ויש לקחת זאת בחשבון.


קרמבו
הקרמבו, תחליף הגלידה החורפי, הוא דל מלח, חלבון, אשלגן וזרחן ויכול להשתלב בתפריט החטיפים של הסובלים ממחלת כליות. סוכר לעומת זאת הוא כן מכיל: כל יחידה מכילה כ -15 גרם פחמימות, כפרוסת לחם. ניתן לאכול גם בקיץ, מומלץ לשמור במקפיא!



 ארטיק קרח וגלידת סורבה
ואם כבר בגלידות עסקינן, הארטיק קרח הישן והטוב, הקרטיב, יכול לקרר את הגוף והנפש בימי הקיץ החמים. קיים בגרסת דיאט לאנשים עם סוכרת, ויש לחשב אותו כמקור למים למוגבלים בנוזלים. גלידת סורבה המבוססת על פרי, סוכר ומים עשויה גם להתאים, אך עלולה להכיל יותר אשלגן בהתאם לפרי ממנו עשויה. סורבה לימון או תות יכולים להיות דלים גם באשלגן. לאנשים עם סוכרת עדיף לבחור בגרסת הדיאט.



מרשמלו וסוכריות
ברוח  ל"ג בעומר הנחוג היום, אך לא רק, גם המרשמלו יכול להתאים כנשנוש. דל בחלבון ומלחים, אך לא בסוכר: כל 5 יחידות מכילות כ -15 גרם פחמימות (=פרוסת לחם). באופן דומה ניתן להתיחס גם לסוכריות דוגמת סוכריות גומי או סוכריות קשות.




אז... נשנוש  נעים, ובתאבון!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה