יום שישי, 18 בינואר 2013

קצת על טו בשבט

טו בשבט - ראש השנה לאילנות. כמו כל חגי ישראל גם חג הנטיעות מעמיד אתגרים קולינריים בפני הסובלים מאי ספיקת כליות, והשומרים על תפריט דל זרחן ואשלגן.  חנויות המזון עמוסות בשפע של פירות יבשים ופיצוחים כבר מהרגע שבו נעלמות מהן הסופגניות. ההיצע הרב מעודד קנית כמויות גדולות של מגוון פירות, אגוזים וגרעינים למיניהם, וכך במקום חג של יומיים, למעשה אנו מוקפים בשפע הזה אפילו מספר חודשים. ומכאן נובע הטיפ הראשון, אותו יודע כל "מדאיט" מתחיל: הדיאטה מתחילה בסופר. מה שלא קונים לא אוכלים! מומלץ לרכז את הקניות בסמוך למועד החג, ולרכוש כמויות קטנות שיספיקו לימי החג בלבד. חשוב לשים לב גם למגוון: נטית הלב (והבטן...) היא לטעום מכל סוג. דהיינו, ככל שיש יותר סוגי פירות אוכלים יותר. המסקנה: התרכזו בפירות האהובים עליכם ביותר ואל תתפתו לקנות מכל הסוגים המצויים בחנות.

כמה פירות יבשים מותר לאכול?

יחידת פרי יבש מכילה אותה כמות אשלגן כמו יחידת פרי טרי, רק ללא המים... לכן נפחה קטן יותר, ונוטים לאכול ממנה יותר. פירות יבשים מכילים לעתים גם תוספת סוכר. לכן יש לשים לב לכמות שאוכלים, בעיקר לשמירה על רמות האשלגן והסוכר. ניתן להחליף בחג יחידת פרי טרי ביחידת פרי יבש: אם אתם רגילים לאכול 2 מנות פרי ביום, החליפו אותם בשני פירות יבשים באותה כמות. למשל 10 צימוקים במקום עשרה ענבים, 2 עיגולי אננס מיובש במקום שניים משומרים וכדומה.

חמוציות
החמוציות אמנם אינן חלק משבעת המינים, מהם נהוג לאכול בחג, אך יש להן יתרון בולט: הן דלות יחסית באשלגן. רק 40 מ"ג אשלגן במאה גרם של חמוציות מיובשות! זאת בנוסף לכל מעלותיהן הבריאותית ההופכות אותן לאחד מהמזונות הקרויים "מזונות על". החמוציות עשירות בחומרים נוגדי חמצון, התורמים לבריאות בכלל, ולאנשים עם מחלת כליות בפרט. עוד על כך תוכלו לקרוא בבלוג "חמוציות" הקרוי על שמן שכותבת הדיאטנית לימור אגלרפור.  תכונות אלה הופכות את החמוציות לפרי שמומלץ לחגוג איתו את טו בשבט, ולכבוד החג לפניכם מספר מתכונים עם הפרי הנפלא הזה, המותאמים לאנשים עם מחלת כליות. כמובן שתוכלו לאכול אותן גם סתם כך...
פירוט נוסף על טו בשבט עבור אנשים עם מחלת כליה ודיאליזה בתזונתון .

חמוציות מיובשות. תמונה - ויקיפדיה

אורז עם חמוציות מהבלוג חמוציות

המצרכים (3 מנות)

1 כוס אורז בסמטי
1/2 1 כוסות מים
1 כף שמן
1 בצל קצוץ
10 גזרים גמדיים חצויים
3/4 כוס  חמוציות מיובשות
פלפל שחור לפי הטעם

אופן הכנה

מחממים את השמן בסיר ומטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את הגזר ומטגנים תוך כדי ערבוב 2-3 דקות. מוסיפים את האורז ומערבבים היטב. מוסיפים את המים הרותחים והחמוציות. מתבלים בפלפל שחור לפי הטעם, מערבבים ומביאים לרתיחה. לאחר מכן מכסים את הסיר, מנמיכים את האש ומבשלים כ-25 דקות. בודקים שכל המים נספגו באורז ומכבים את האש. שמים מגבת נקייה בין הסיר למכסה ונותנים לאורז "להירגע" במשך 10 דקות.

ערך תזונתי למנה (1 כוס אורז מבושל)

315 קלוריות, 62 גרם פחמימות,  4 גרם חלבון, 4 גרם שומן, 82 מ"ג זרחן, 194 מ"ג אשלגן,  15 מ"ג נתרן.
מתאים לאנשים עם אי ספיקת כליות ולמטופלים בדיאליזה.
לאנשים עם סוכרת מומלץ להוסיף 2 כפות של חמוציות  (במקום 3/4 כוס), ולחלק את התבשיל לארבע מנות (3/4 כוס למנה), כך שכל מנה תכיל 30 גרם פחמימות, שווה ערך לשתי פרוסות לחם *.

*החישוב עבור כמות הפחמימות לאנשים עם סוכרת נעשה תוך הפחתת הפחמימות שמקורן בגזר ובבצל, אותם לא נהוג להחשיב בספירת פחמימות .


.

סלט כרוב וחמוציות מהבלוג אוכל עושים באהבה

מצרכים (8 מנות):

6 כוסות כרוב ירוק חתוך דק דק  (כרוב קטן)
3 גזרים מגורדים
כוס חמוציות מיובשות
הרוטב:
6 כפות שמן זית
כפית סוכר
כפית מיונז
כפית חרדל (מומלץ להחליף לכפית אבקת חרדל להפחתת כמות המלח)
כפית שום כתוש
פלפל שחור טחון לפי הטעם

אופן ההכנה:

1. לערבב את הכרוב, גזר והחמוציות. בצנצנת קטנה לערבב את מצרכי הרוטב ולשמור בצד.
2. לפני ההגשה לשקשק את הצנצנת כמה פעמים ולצקת על הכרוב, לערבב בעדינות שהרוטב יכסה את הכל.
3. ובגירסה לעצלנים: יש חבילות מוכנות בסופר של כרוב קצוץ!

ערך תזונתי למנה (3/4 כוס):


134 קלוריות, 14 גרם פחמימות, 1 גרם חלבון, 8 גרם שומן, 22 מ"ג זרחן, 36 מ"ג נתרן, 211 מ"ג אשלגן.

המתכון מתאים לאנשים עם מחלת כליה, מטופלים בדיאליזה ואנשים עם סוכרת (כל מנה מהווה תחליף לשני שליש פרוסת לחם, 10 גרם פחמימות*).
* חישוב הפחמימות עבור אנשים עם סוכרת נעשה ללא הפחמימות שמקורן בכרוב ובגזר, אותם לא מקובל להחשיב בספירת פחמימות.

  עוד מתכוני חמוציות מהבלוג:


קייזרשמרן חמוציות


תמרים

מתחשק לכם לטעום גם מן התמרים? הנה מתכון למאפינס תמרים ריחני

מאפין תמרים וגבינה, לטו בשבט ולכל השנה...


חג שמח ובתאבון!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה